Η σχολική ζωή είναι το πλαίσιο που καθημερινά δοκιμάζονται οι κοινωνικές σχέσεις και η αντίληψη ζωής που το ίδιο το σχολείο παρέχει. Η δομή και ο τρόπος λειτουργίας του αντανακλά την κοινωνική συνείδηση, αλλά και καθορίζει την αντίληψη που παρέχεται στα παιδιά για τη ζωή και την κοινωνία (Κανονισμός Μαθητικών Κοινοτήτων).
Είναι φανερό λοιπόν, ότι πρέπει να καθοριστούν κανόνες λειτουργίας του σχολείου, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία του, να κατοχυρώνεται η συνεργασία των καθηγητών και μαθητών προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά και να αναπτύσσεται η υπευθυνότητα των μαθητών με τη συνειδητοποίηση των καθηκόντων και υποχρεώσεών τους και την κατοχύρωση βέβαια των δικαιωμάτων τους.
Οι κανόνες αυτοί είναι:
1. Η προσέλευση των μαθητών στην πρωινή προσευχή είναι υποχρεωτική.
2. Δεν επιτρέπεται η είσοδος των μαθητών στην αίθουσα διδασκαλίας μετά την είσοδο του καθηγητή, εκτός εάν υπάρχει σοβαρός λόγος και μόνο με την άδεια του διδάσκοντα.
3. Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων οι μαθητές, πλην των επιμελητών, εξέρχονται από τις αίθουσες διδασκαλίας και παραμένουν στον αύλειο χώρο του σχολείου, εκτός εάν δεν το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες, οπότε παραμένουν σε χώρο που υποδεικνύεται από τους εφημερεύοντες καθηγητές.
4. Δεν επιτρέπεται η έξοδος των μαθητών από τον περιφραγμένο σχολικό χώρο κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου, παρά μόνο με άδεια από τη διεύθυνση.
5. Η καθαριότητα των σχολικών χώρων και ο σεβασμός της κινητής και ακίνητης περιουσίας αποτελεί βασική υποχρέωση των μαθητών και προσφέρει προστασία από μολυσματικές ασθένειες.
6. Προς αποφυγή ηθελημένης ή αθέλητης ρύπανσης, απαγορεύεται να καταναλώνονται φαγώσιμα είδη ή ποτά μέσα στο κτίριο του σχολείου.
7. Απαγορεύεται η διάθεση εντύπων μέσα στο χώρο, εκτός από τα εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας και αυτά που εκδίδουν οι μαθητικές κοινότητες.
8. Ο σεβασμός της διαφορετικότητας και της προσωπικότητας του άλλου είναι θεμελιακή αξία για την λειτουργία ενός σχολείου. Σε καμία περίπτωση δεν γίνονται αποδεκτές συμπεριφορές που έρχονται σε αντίθεση με τον αλληλοσεβασμό που πρέπει να υπάρχει στις σχέσεις μεταξύ μαθητών αλλά και καθηγητών
9. Ως αύλειος χώρος για τους μαθητές, ορίζεται αποκλειστικά και μόνο ο μπροστινός χώρος του σχολείου (προς την πλευρά της Πειραιώς). Στον πίσω χώρο του σχολείου δεν επιτρέπεται για κανέναν λόγο η παραμονή μαθητών παρά μόνο κατά την διεξαγωγή συγκεκριμένων μαθημάτων που διεξάγονται εκεί και πάντα με παρουσία των διδασκόντων καθηγητών.
10. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η είσοδος μηχανών, ποδηλάτων, αυτοκινήτων ή πάσης φύσεως μεταφορικών μέσων των μαθητών ή κηδεμόνων τους στον χώρο του σχολείου.
11. Η εμφάνιση και η γενικότερη παρουσία των μαθητών κατά την λειτουργία του σχολείου, πρέπει να ανταποκρίνεται στα πλαίσια των εννοιών του «αντικειμενικά ευπρεπούς», με πνεύμα σεβασμού τόσο των καθηγητών όσο και των συμμαθητών τους.
12. Το κάπνισμα απαγορεύεται σε όλους τους χώρους του σχολείου.
13. Απαγορεύεται η κυκλοφορία των μαθητών στους διαδρόμους και στη γραμματεία κατά τη διάρκεια των ωρών διδασκαλίας, έστω κι αν έχουν κενό ή αν έχουν τελειώσει γραπτή εξέταση. Σε τυχόν τέτοια περίπτωση, οι μαθητές αυτοί θα πρέπει να κατευθύνονται χωρίς καθυστέρηση στον αύλειο χώρο, χωρίς να θορυβούν και χωρίς να ενοχλούν τα υπόλοιπα τμήματα.
14. Απαγορεύεται η ενεργοποίηση κινητών τηλεφώνων μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας, αφού η λειτουργία τους μπορεί να προκαλέσει διαταραχές στην ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων.
15. Για κάθε άλλο θέμα, που δεν αναφέρεται στο κανονισμό, όπως και η επίλυση κάθε προβλήματος εφαρμογής του παρόντος, είναι έργο της Διεύθυνσης του σχολείου και του Συλλόγου των Διδασκόντων. Σε καμία περίπτωση λοιπόν δεν επιτρέπονται διαπληκτισμοί κάθε είδους εντός και εκτός του κτιρίου.
Η τήρηση του κανονισμού αυτού που υπογράφουν τα μέλη του συλλόγου των Καθηγητών είναι υποχρεωτική για τους μαθητές και η παράβαση των σχετικών διατάξεων επισύρει πειθαρχικές κυρώσεις.
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ - ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
ΓΟΝΕΩΝ ή ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
Οι Γονείς και Κηδεμόνες των ανηλίκων μαθητών οφείλουν να προσέρχονται στο σχολείο τουλάχιστον μία φορά το μήνα, σε μέρες και ώρες που ορίζει ο κάθε υπεύθυνος καθηγητής τμήματος, για ενημέρωση σχετικά με τη φοίτηση του μαθητή ή της μαθήτριας.
Η δικαιολόγηση απουσιών μαθητή που απουσίασε πρέπει να γίνεται το αργότερο μέσα σε δέκα εργάσιμες ημέρες μετά την επιστροφή του στο σχολείο σε κάθε περίπτωση.
Για μια ή δύο συνεχόμενες ημέρες η δικαιολόγηση μπορεί να γίνει με τη προσκόμιση από τον Γονέα ή Κηδεμόνα των τυχόν δικαιολογητικών Ιατρού ή Νοσοκομείου ή και με απλή βεβαίωσή του για το λόγο της απουσίας του μαθητή. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι Γονείς ή Κηδεμόνες δικαιούνται να δικαιολογήσουν (χωρίς χαρτί Ιατρού ή Νοσοκομείου) συνολικά 10 ημέρες όλο το σχολικό έτος.
Η δικαιολόγηση απουσιών μαθητή για περισσότερες από 2 συνεχόμενες ημέρες γίνεται μόνο με ιατρική γνωμάτευση, εφόσον πρόκειται για ολιγοήμερη απουσία, ή με βεβαίωση δημοσίου Νοσοκομείου για μεγάλης διάρκειας απουσία.
Σημειώνεται ότι κατά την προσέλευση του Γονέα ή Κηδεμόνα στο σχολείο πρέπει να έχει μαζί του και την Αστυνομική του Ταυτότητα.
Τα θέματα απουσιών και χαρακτηρισμού φοίτησης των μαθητών ΕΠΑΛ καθορίζονται με τα Προεδρικά Διατάγματα 50/08-05-2008 και 112/14-06-2013
Πιο συγκεκριμένα:
« 2. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση του μαθητή εφόσον:
α) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή που σημειώθηκαν κατά το οικείο διδακτικό έτος, ανεξάρτητα από το λόγο στον οποίο οφείλονται, δεν υπερβαίνει τις πενήντα (50).
β) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή δεν υπερβαίνει τις εκατόν δέκα τέσσερις (114) για τα ημερήσια ΕΠΑ.Λ., υπό την προϋπόθεση ότι οι άνω των πενήντα (50) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια, που βεβαιώνεται σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 3 του π.δ. 485/1983 (ΦΕΚ 184/21.12.1983).
γ) Κατ’ εξαίρεση ο Σύλλογος των Διδασκόντων κάθε ΕΠΑ.Λ. με ειδική πράξη του χαρακτηρίζει επαρκή τη φοίτηση μαθητή που σημείωσε από εκατόν δέκα τέσσερις (114) έως (164) απουσίες, με την προϋπόθεση ότι όλες οι άνω των πενήντα (50) απουσίες του είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω και η επίδοσή του κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική. Ως ιδιαίτερα ικανοποιητική κρίνεται όταν ο Γενικός Μέσος Όρος της προφορικής βαθμολογίας, που προκύπτει από το άθροισμα των μέσων όρων των βαθμών των δύο τετραμήνων διαιρούμενο με τον αριθμό όλων των διδασκομένων μαθημάτων, είναι τουλάχιστον δέκα πέντε (15) πλήρες και η διαγωγή του κοσμιότατη.
δ) Η φοίτηση των μαθητών είναι δυνατόν να χαρακτηρίζεται επαρκής ανεξαρτήτως αριθμού απουσιών, εφ’ όσον οι μαθητές αυτοί είναι πρωταθλητές και οι απουσίες τους οφείλονται στη συμμετοχή τους σε διεθνείς αθλητικές εκδηλώσεις που πιστοποιούνται από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.
…..
α) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή που σημειώθηκαν κατά το οικείο διδακτικό έτος, ανεξάρτητα από
το λόγο στον οποίο οφείλονται, δεν υπερβαίνει για τη Β΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ. τις τριάντα μία (31), για τη
Γ΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ. ….
β) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή δεν υπερβαίνει για τη Β΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ. τις εξήντα τέσσερις
(64), για τη Γ΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ. τις ογδόντα (80), ….. , υπό την προϋπόθεση ότι οι άνω των τριάντα μία (31) για τη Β΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ., οι άνω των τριάντα οκτώ (38) για τη Γ΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ.,…, είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια, που βεβαιώνεται σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 3 του Π.Δ. 485/1983 (ΦΕΚ 184/21−12−1983).
γ) Κατ’ εξαίρεση, ο Σύλλογος των Διδασκόντων κάθε ΕΠΑ.Λ. με ειδική πράξη του χαρακτηρίζει επαρκή τη φοίτηση μαθητή που σημείωσε για τη Β΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ. από εξήντα τέσσερις (64) έως ογδόντα εννέα
(89), για τη Γ΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ. από ογδόντα (80) έως εκατόν δέκα τρεις (113), ……, με την προϋπόθεση ότι όλες οι άνω των τριάντα ενός (31) για τη Β΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ., οι άνω των τριάντα οκτώ (38) για τη Γ΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ., …. , είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω και η επίδοσή του κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική. Ως ιδιαίτερα ικανοποιητική κρίνεται όταν ο Γενικός Μέσος Όρος της προφορικής βαθμολογίας, που προκύπτει από το άθροισμα των μέσων όρων των βαθμών των δύο τετραμήνων διαιρούμενο με τον αριθμό όλων των διδασκομένων μαθημάτων, είναι τουλάχιστον δέκα πέντε (15) πλήρες και η διαγωγή του κοσμιότατη.
δ) Η φοίτηση των μαθητών είναι δυνατόν να χαρακτηρίζεται επαρκής ανεξαρτήτως αριθμού απουσιών,
εφ’ όσον οι μαθητές αυτοί είναι πρωταθλητές και οι απουσίες τους οφείλονται στη συμμετοχή τους σε διεθνείς αθλητικές εκδηλώσεις που πιστοποιούνται από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.
πτυχιακές εξετάσεις περιόδου Ιουνίου.
Β΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ., πάνω από τριάντα−οκτώ (38) απουσίες για τη Γ΄ τάξη Ημερησίων ΕΠΑ.Λ., πάνω από τριάντα δύο (32) απουσίες για τη Β΄ τάξη Εσπερινών ΕΠΑ.Λ., πάνω από τριάντα οκτώ (38) απουσίες για τη Γ΄ τάξη Εσπερινών ΕΠΑ.Λ. και πάνω από τριάντα μία (31) απουσίες για τη Δ΄ τάξη των Εσπερινών ΕΠΑ.Λ., και δεν εμπίπτει σε καμία από τις περιπτώσεις που προαναφέρθηκαν. Οι μαθητές των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι να επαναλάβουν τη φοίτηση στην ίδια τάξη.
καθηγητής για την παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών, που παρακολουθούν μόνο τα μαθήματα Τομέων και Ειδικοτήτων, του κάθε τμήματος, αφού ενημερώσει το Διευθυντή ότι ο μαθητής συμπλήρωσε ήδη δεκαπέντε (15) απουσίες δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες, είναι υποχρεωμένος να ενημερώνει το μαθητή ή τον έχοντα τη γονική μέριμνα και με ταχυδρομική επιστολή, η οποία αποστέλλεται από το ΕΠΑ.Λ. από 1 μέχρι 5 κάθε μήνα για τις απουσίες του μήνα που προηγήθηκε.»
- Στο δε άρθρο 32:
«Ελλιπής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή που σημείωσε από εκατόν δεκατέσσερις (114) έως (164) απουσίες, από τις οποίες τουλάχιστον οι άνω των πενήντα (50) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω, αλλά η φοίτηση του δεν χαρακτηρίζεται επαρκής σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2. Επίσης, ο Σύλλογος των Διδασκόντων 1μπορεί με ειδική πράξη του να χαρακτηρίσει ελλιπή τη φοίτηση μαθητή που σημείωσε από εκατόν εξήντα τέσσερις (164) έως διακόσιες δεκατέσσερις (214) απουσίες, εφόσον όλες οι άνω των πενήντα (50) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω, η επίδοση του κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική κατά την έννοια της περίπτωσης γ’ της παραγράφου 2 και η διαγωγή του είναι κοσμιότατη.
Μαθητές των οποίων η φοίτησή χαρακτηρίζεται ελλιπής δεν γίνονται δεκτοί στις ετήσιες προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου. Οι μαθητές αυτοί εξετάζονται γραπτώς στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου. Το ετήσιο προαγωγικό ή απολυτήριο αποτέλεσμα για τους ανωτέρω μαθητές εξάγεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
α) Όταν πραγματοποιούνται χωρίς την άδεια του Διευθυντή του ΕΠΑ.Λ. σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος λειτουργίας αυτού, μεμονωμένες ή συνεχείς. Για την πρώτη και την τελευταία διδακτική ώρα του ημερήσιου προγράμματος λειτουργίας του ΕΠΑ.Λ. είναι δυνατόν, κατά την κρίση του συλλόγου των διδασκόντων, να δικαιολογηθούν απουσίες που οφείλονται σε εξαιρετικά σοβαρούς αντικειμενικούς λόγους των ιδιαίτερα τοπικών καιρικών, συγκοινωνιακών και άλλων συνθηκών της κάθε ΕΠΑ.Λ.
β) Όταν οφείλονται σε ομαδική, κατά την κρίση του προϊσταμένου Γραφείου Ε.Ε., ή του Διευθυντή της Διεύθυνσης Δ.Ε., αποχή των μαθητών από το σχολείο»
Σε τυχόν περίπτωση αδυναμίας προσέλευσης του Γονέα ή Κηδεμόνα στο σχολείο, υπάρχουν οι εξής εναλλακτικές λύσεις για την επικοινωνία τους με το σχολείο:
1. Να ορίσουν με υπεύθυνη δήλωση που συμπληρώνουν κατά την εγγραφή του/της μαθητή/τριας έναν ενήλικα συγγενή ή γνωστό να τους εκπροσωπεί στο 1ο ΕΠΑ.Λ.Πειραιά για θέματα φοίτησης-επίδοσης του παιδιού τους
2. Στην ειδική περίπτωση που ο γονέας – κηδεμόνας δεν μπορεί να προσέλθει για να δικαιολογήσει απουσίες, ο μαθητής μπορεί να προμηθευτεί την σχετική αίτηση από το σχολείο και ο κηδεμόνας να την συμπληρώσει και να θεωρήσει για το γνήσιο της υπογραφής σε ένα ΚΕΠ και ακολούθως ο μαθητής να την καταθέσει στο σχολείο. Και σε αυτή την περίπτωση ισχύει ο χρονικός περιορισμός των δέκα εργασίμων ημερών.
3. Η τηλεφωνική επικοινωνία γίνεται κατά τις ώρες λειτουργίας του Σχολείου στα εξής τηλέφωνα:
Δ/ντής : 210-4824277
Υποδιευθυντές: 210-4823408 και 210-4836840
ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΟΥ 1ΟΥ ΕΠΑΛ ΠΕΙΡΑΙΑ